Loading...
املش کجاست؟

املش کجاست؟

سه شنبه 14 شهریور 1402 - 05:02

املش کجاست؟

املش در جنوب شرقی استان گیلان در دامنۀ شمالی رشته کوه البرز و در جنوب دریای کاسپین قرار دارد. کشاورزی منطقه حول دو محور اصلی چای و برنج می چرخد. و بخش قابل توجهی از اقتصاد پیشه‌وران منطقه بطور مستقیم به حیات چایکاری گره خورده است.

اعلام رسمی سازمان چای ایران حاکی از آن است که املش رتبۀ نخست در تولید چای کشور را با بیش از سی و سه درصد از کل حجم تولید دارا ست.

املش در اقلیم مرطوب و پر باران جنگلی قرار گرفته است و عبور رودخانۀ «کل چال» یا شلمانرود از درون شهر موجب شکل گیری یک اقلیم خُرد ویژه و موثر روی شرایط جوی کشت چای شده است.

"شش گونۀ آب وهوایی در منطقه شناسایی شده که عبارتند از: بسیار مرطوبِ معتدل، بسیار مرطوبِ سرد، مرطوبِ سرد، نیمه مرطوبِ سرد، نیمه خشک معتدل و نیمه خشکِ سرد. میانگین بارشِ سالانه در مناطق جلگه‌ای شهرستان املش برابر با ۱۲۹۴میلی‌متر است." >فرید مجتهدی. نیما و میرزا نژاد موحد. هادی- گیلان‌شهرها

بخش رانکوه در شهرستان املش مهمترین خاستگاه چای در منطقه است و وسیع ترین ناحیۀ کشت چای املش را در بر گرفته است. همچنین بزرگترین کارخانه های چایسازی املش در بخش رانکوه قرار دارند.

املش از شمال و شرق با رودسر، از غرب با لنگرود و از جنوب با سیاهکل همسایه است. محل تلاقی جنگلهای املش و سیاهکل از جمله بکترین نواحی جنگلی هیرکانی و میزبان گونه‌های جانوری و گیاهی ویژه ای ست.

زبان مردم املش گیلکی ست و به دو گویش گیلکیِ جلگه (شرق گیلان) و در مناطق کوهستانی به گویشِ گالشی حرف می زنند.

#رانکوه
مطالب مرتبط
به اشتراک بگذارید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد